Snobes, snobs, snobki e snoba


A propósito d’O Livros dos Snobs de Thackeray, de que estou a fazer o design para a editora Guerra e Paz (através de um amável convite do Ilídio Vasco), eis uma descoberta recente. Descoberta porque nem mesmo o catálogo da exposição dedicada a Roman Cieslewicz no Centro Georges Pompidou de Paris em 1993 (coordenado por Margo Rouard, e até agora o mais completo livro dedicado a este designer) menciona este livro de Jerzy Wittlin de 1975, para o qual Cieslewicz criou todo o grafismo.


Produzido no auge da fama internacional do grafista, este livro é uma pequena súmula das experiências com as imagens da cultura de massas que Cieslewicz tinha vindo a fazer já desde antes da sua mudança da Polónia para a França (na revista Ty i Ja), mas que aqui, através do seu trabalho na Vogue e na Elle, se intensificou. A capa revela uma das suas obsessões visuais de meados dos anos 70, as fotomontagens através da duplicação simétrica de uma imagem (exercícios que ele começara no início dos anos 60 com uma série de ilustrações para o Tratado dos Manequins de Bruno Schulz), e por todo o miolo se espalham essas imagens do arquivo gráfico popular, que pelas mãos de Cieslewicz ganham uma consistência ácida e quase inquietante, muitas delas exibindo o motivo gráfico favorito do designer, a trama offset aumentada. A sua “marca” sobre o livro é incontornável: veja-se (Prova A) a sua “assinatura”.

Prova A

Vademecum, dizem os dicionários, é uma espécie de prontuário ou guia (a expressão latina quer dizer isso mesmo, “vem comigo”), sendo que neste caso a forma é a de um pequeno dicionário de termos relacionados com o snobismo, composto em duas colunas, com a exterior servindo para a colocação das imagens, e com o texto em Helvetica e Futura (este é, aliás, um de muitos vademcums que Wittlin escreveu dos anos 60 aos 80). E não é preciso saber polaco (eu não sei) para abrir um sorriso em entradas como “baj-baj (pisz: bye-bye)”, “anfan teribl (pisz: enfant terrible)” ou “fo pa (pisz: faux pas)”, onde a presunção poliglota dos snobes leva estocadas certeiras. Saber que tipo de snobes polacos seria o alvo de Wittlin aqui (membros da nomenklatura?) não deixa de ser uma questão curiosa.

A acidez do estilo gráfico de Cieslewicz acima mencionada é reforçada pela extrema porosidade do papel (cuja polpa o fez amarelecer consideravelmente), o que faz com que as imagens tenham um aspecto semelhante a stencils sobre gesso. Não sei se esse efeito foi procurado por Cieslewicz (a degradação do papel não foi certamente), mas o certo é que o resultado é um objecto com uma textura visual irresistível, uma cápsula temporal do período pós-Pop contendo um misto exótico de sofisticação gráfica ocidental com a tradição satírica polaca em tempos de Guerra Fria, misto esse que estava precisamente personificado na figura de Cieslewicz.

P.S.: Numa nota fútil e devidamente snob, diga-se que este exemplar que possuo é autografado (e dedicado) pelo autor.

In the context of Thackeray’s The Book of Snobs, of which I’m preparing the design for an upcoming Portuguese edition, here’s an interesting find. Find is a good word for it because not even the catalogue for the 1993 exhibition of his work at the Pompidou Centre in Paris (edited by Margo Rouard, and still the most complete reference on Roman Cieslewicz that I know of) mentions this little book by Jerzy Wittlin, published in 1975 and for which Cieslewicz was the graphic designer.

Appearing at the height of his international fame, this book is a modest yet appealing sum of the experiences with the images of mass culture Cieslewicz had conducted since even before his coming to France (in the Polish magazine Ty i Ja), experiences that got very intense through his work at Vogue and Elle, among other magazines. The cover reveals one of his mid-seventies graphic obsessions, the photomontages by way of symmetrical duplication of an image (an exercise he had started early in the 1960s with a series of illustrations for Bruno Schulz’s Treaty on Mannequins),  and scattered throughout the book we can see all that flotsam and jetsam from the popular graphic archives which he loved so much, and to which his hands and eyes add an acid, almost disquieting substance. Many of these tiny images show Cieslewicz’s favourite graphic motif, the enlarged halftone dot pattern. His “mark” over the book is quite unmistakable, as his signature (A) bears proof.

A vademecum, the dictionaries tell us, is a kind of manual, a guide (the Latin word meaning precisely that: “come with me”), given in this instance the form of a small dictionary of terms related to snobbery, set in two columns, the outside one being for the placement of the images, the text being set in Helvetica and Futura (this is one of many vademecums Wittlin wrote from the 1960s through the 1980s). You don’t have to know how to read Polish (I don’t) to open a smile at such entries as “baj-baj (pisz: bye-bye)”, “anfan teribl (pisz: enfant terrible)” or “fo pa (pisz: faux pas)”, where the typically snobbish presumption of being fluent in many languages gets a subtle beating. To know what kind of Polish snobs could Wittlin be aiming at here (members of the nomenklatura?) remains a curious yet unanswered question.

The aforementioned “acidity” of Cieslewicz’s graphic style is reinforced by the extreme porousness of the paper (whose pulp gave it a considerable ageing and yellowing), which gives the images a look similar to stencils on plaster. I don’t know if that effect was what he was going for, but it sure does turn the book into an object of irresistible visual texture, a quirky time capsule of a post-Pop period containing a mixture of western graphic sophistication with the satirical Polish tradition in Cold War years, a strange mixture that Roman Cieslewicz personified so well.

PS: In a rather futile and adequately snobbish note, I must say my copy came autographed (and dedicated) by the author.

Leave a comment

Filed under Livros

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s